چگونه برای دکوراسیون خانه خود برنامه ریزی کنیم؟

آرام مرادی
  0
اشتراک این پست:
با داشتن کلیه اطلاعات و مطالب الهام بخش در مجلات و وبلاگ‌ها، دکوراسیون خانه توسط خودتان راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. با این حال، اگر شما نمی‌توانید تصور کنید که یک اتاق یا فضای کار بعد از اتمام کار به چه شکلی خواهد شد، از کجا باید بدانید که از کجا باید شروع کنید؟

با درست کردن یک طرح و نقشه تغییر دکوراسیون، کار را شروع کنید. برنامه ریزی برای تغییر دکوراسیون نه تنها برای داشتن برنامه در طی اجرای تغییرات، بلکه برای تکمیل عالی و داشتن پایان خوب در این پروسه نیز ضروری است. در این مقاله چگونگی ایجاد یک طرح دکوراسیون را برای شما عنوان خواهیم کرد.

یک دفترچه یا یک ژورنال ایده‌ها برای خود تهیه کنید
برای این کار می‌توانید یک دفتر طراحی مجزا بخرید، یا یک دفترچه استاندارد که طرح را بتوان به خوبی روی آن پیاده کرد تهیه کنید. با عکس‌هایی از اتاق‌ها، مبلمان، تابلوهای هنری یا اکسسوری‌های مورد علاقه خود، آن دفتر را پر کنید.

داخل دفترچه نمونه رنگ‌ها و پارچه‌هایی را که قصد دارید در طراحی خود از آنها استفاده و یکی را انتخاب کنید، بچسبانید. هر ایده‌ای که به ذهنتان خطور می‌کند را، یادداشت کنید. باید توجه داشته باشید که یک سبک و رنگ خاص را برای طرح خود در نظر داشته باشید و از همان سبک تا پایان کار پیروی کنید.

در دفتر یادداشت خود، یک لیست اولویت ایجاد کنید

در ابتدا بسیاری از طراحان این کار را انجام می‌دهند، اما فکر کردن در مورد ایده‌ها قبل از تصمیم گیری در مورد آنچه باید انجام دهید و وسایلی که باید تهیه کنید، ممکن است به شما در دیدن مبلمان و وسایل دیگر برای زیباتر شدن خانه شما کمک کند.

چه چیزی در دفترچه شما وجود دارد که دوست دارید در فضای خود آن را بگنجانید؟ چه ایده‌هایی را بر روی وسایل قدیمی برای نو کردن آنها اجرا کردید، که ممکن است برای شما مفید باشد؟ آیا می‌توانید هر یک از وسایل موجود خود را تغییر دهید و دوباره از آنها استفاده کنید؟

در مورد بودجه خود تصمیم بگیرید
برای اینکه خود را از مشکلات مالی حین کار دور کنید، باید ببینید که قبل از شروع کار چه مقدار پول برای پروژه تغییر چیدمان خانه و تغییر دکوراسیون خود دارید، یا به چه مقدار پول نیاز پیدا خواهد کرد.

از لیست اولویت‌های خود برای تهیه بودجه خود استفاده کنید. برای اینکه پروژه شما مقرون به صرفه‌تر و قابل مدیریت‌ باشد، ممکن است بخواهید پروژه خود را در چند مرحله به اجرا برسانید.

همچنین باید تمام وسایل خود را بررسی کنید تا ببینید آیا می‌شود دوباره از وسایلی در دکوراسیون جدید استفاده کرد یا اگر وسایل دیگری دارید که مطمین هستید از آنها استفاده نخواهید کرد، آنها را به فروش برسانید یا در وب‌سایت‌های فروش وسایل دسته دوم قرار دهید.

ایده‌هایی که داخل دفتر یادداشت کردید را بر روی یک تخته یادداشت کنید
اینجاست که افکار الهام بخش شما، بیشتر به واقعیت تبدیل می‌شوند. یک تخته وایت بورد یا تخته سیاه بر روی دیوار، می‌تواند تمام ایده‌ها را عملی کند. شروع به انتخاب برخی از ایده‌های مورد علاقه خود از دفترچه و قرار دادن آن روی تخته کنید. ایده‌ها را با هم ترکیب کنید و با جابجا کردن آیتم‌های داخل طرح به ایده‌آل‌ترین طرح خود برسید.

برای تصمیم گیری در مورد محل قرار گرفتن وسایل، از تخته استفاده کنید
اینجاست که تصمیمات نهایی خود را می‌گیرید. مهم نیست که چقدر طرح‌ها بر روی تخته خوب به نظر می‌رسیدند و در فضای واقعی نمای خوبی ندارند. برای تصمیم گیری نهایی، از چسب کاغذی برای مشخص کردن محل‌های نشیمن، قرار دادن مبلمان، یا مکان‌های آویزان کردن تابلوها یا قفسه بندی استفاده کنید.

برآورد هزینه‌ها
بعد از اینکه تصمیم گرفتید چه وسایلی برای اتاق شما مناسب هستند، تحقیق در مورد قیمت‌ها و در دسترس بودن آنها را شروع کنید. (نکته: اگر تختخواب ۵ میلیون تومانی را انتخاب کردید، اما بودجه کل شما ۴ میلیون تومان است، به دنبال گزینه‌های جایگزین یا تولید یکی مانند آن باشید.) منابع خرید و قیمت‌های کالای مورد نظر خود را در کنار آنها در دفتر یادداشت بنویسید.

اکنون شما یک “تابلوی طراحی” دارید که اساساً طرح دکوراسیون شماست! یک نکته مهم: ریختن طرح برای تغییر دکوراسیون را به عنوان بازی و تفریح در نظر نگیرید. در بودجه خود مقداری پول را کنار بگذارید تا در موقع خرید وسایل ضروری، بتوانید آنها را تهیه کنید.

نحوه تهیه بودجه تغییر دکوراسیون
تغییر دکوراسیون می‌تواند گران تمام شود، به خصوص اگر مجبور باشید یک اتاق یا کل خانه را به صورت یکجا تغییر دهید. تهیه بودجه دکوراسیون مهم‌ترین ابزار برای اطمینان از خالی نکردن کیف پول در هنگام پر کردن خانه خواهد بود.

یک لیست علاقمندی‌ها برای خود بسازید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که اجازه دهید قوه تخیل شما به خوبی فعالیت کند. به همه چیزهایی که دوست دارید داشته باشید فکر کنید، چه آنهایی که فکر می‌کنید در بودجه شما جایی ندارند و چه آنهایی که مناسب با میزان بودجه شما هستند.

عکس‌های الهام بخش را جمع آوری کرده و تمام مواردی را که دوست دارید در سبک دکوراسیون جدید خود داشته باشید را، روی کاغذ بنویسید. آیا عاشق دکوراسیون چوبی و داشتن دیوارهای کاملا چوبی هستید؟ آیا به یک وسیله خاصی علاقه دارید؟ داشتن لیستی از مواردی که می‌خواهید در دکوراسیون جدید خود قرار دهید، به شما در اجرای تمام و کمال تغییرات کمک می‌کند.

بودجه خود را تعیین کنید
لیست دلخواه خود را برای لحظه‌ای کنار بگذارید و بودجه‌ای را که برای اتاق (های) مورد نیاز برای تغییر دکوراسیون نیاز دارید، تهیه کنید. در مورد هزینه‌های منظم خود صادق باشید و واقعاً بدانید که چقدر باید برای این پروژه هزینه کنید.

اگر بخواهید احساس گناه کنید یا ادامه زندگی خود را به خطر بیندازید، خرید لوازم تزیینی و دکوری به هیچ عنوان ارزش ندارد. بنابراین مشخص کنید که چه مقدار باید خرج کنید و دقیقاً برای آنچه که بعدا باید برایش خرج کنید، تصمیم بگیرید.

طرح خود را آماده کنید
یک طرح کلی برای تغییر دکوراسیون، شامل همه چیز از ایجاد یک نمای کلی، تعیین نقشه کف و اضافه کردن مواردی مانند کاغذ دیواری، وسایل روشنایی و تابلوهای هنری، تهیه کنید. این تقریباً همه مواردی است که در هر اتاق باید باشد.

اینها مواردی است، که می‌خواهید این موارد را از لیست علاقمندی‌های خود تهیه کنید. تمام مواردی را که یادداشت کرده‌اید بگیرید و در حالی که بودجه خود را در نظر می‌گیرید، تصمیم بگیرید که چه وسیله‌ای در طرح شما کم است.

مقایسه فروشگاه‌ها
مقایسه قبل از خرید بسیار مهم است. باید با آنچه که واقعاً هزینه‌بر هستند، آشنا شوید. به یاد داشته باشید مواردی مانند کارگر حمل بار برای انجام کارهای مربوط به تغییر دکوراسیون و حمل بار، حمل و نقل، بسته بندی اثاثیه منزل؛ کرایه کامیون و تحویل وسایل و سایر موارد اضافی که ممکن است در لیست برنامه‌های شما نباشد را، در بودجه خود لحاظ کنید.

اجازه ندهید که در طی این فرایند دلسرد شوید. در حالی که قیمت وسایل خانه به سرعت در حال افزایش است، اما نگران نباشید. شما می‌توانید با کمی تحقیق و گشتن، جایگزینی برای هر کدام پیدا کنید. تغییر دکوراسیون خانه با بودجه مشخص آن‌قدرها هم کار سختی نیست.

کاهش هزینه‌ها
چیزی که وجود دارد این است که شما نمی‌توانید همه مواردی که در لیست علاقمندی‌های خود دارید تهیه کنید و شاید شانس شما این باشد که تمام وسایل اصلا در فضای شما جا نگیرند.

پس از مقایسه‌‌ی فروشگاه‌ها، باید ایده خوبی برای خرید وسایل با توجه به بودجه خود داشته باشید. اکنون زمان کاهش هزینه‌ها است. مواردی را که در بودجه شما جایی ندارند را، حذف کنید و تعدیل را در اینجا انجام دهید. این ممکن است به معنای انتخاب شلف‌های دیواری به جای قفسه‌های دیواری، یا خرید پرده‌های آماده بجای سفارش آنها باشد.

در بعضی موارد، انجام تعدیلات جزیی برای این است که وسیله‌ای با ظاهری یکسان پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر عاشق یک مبلمان ۵ میلیونی هستید، به دنبال چیزی مشابه آن باشید. شانسی که دارید این است که می‌توانید چیزی را که دوست دارید با قیمت کمتری پیدا کنید.

خریدهای خود را در اولویت قرار دهید
اولویت بندی خریدهای شما بسیار مهم است، زیرا نمی‌توانید تمام بودجه را برای خرید تمام وسایل به یکباره خرج کنی؛ بنابراین باید ابتدا تصمیم بگیرید که به چه نیاز دارید. به عنوان مثال، در بسیاری از موارد، مبل راحتی قبل از اکسسوری مانند تابلوهای هنری و آینه در اولویت قرار دارد.

همچنین، ممکن است شما بخواهید وسایلی مانند فرش و کاغذ دیواری را قبل از وارد کردن مبلمان بخرید. این برای هر شخص و هر خانه فرق دارد، بنابراین تصمیم بگیرد که در ابتدا چه کاری باید انجام دهید.

به بودجه خود بچسبید
سخت‌ترین بخش کل این فرآیند در واقع تخصیص بودجه پس از تهیه آن است. خارج شدن از مسیر بسیار آسان است، بنابراین سازماندهی و نوشتن هر خرید و هزینه‌هایی که در طی فرآیند دکوراسیون انجام می‌دهید، می‌تواند بسیار مهم باشد و شما از مسیر دور نکند. به یاد داشته باشید که اگر در یک مرحله بیش از حد هزینه کنید، باید در بخش‌های دیگر آن را جبران کنید.

0 نظرها

Top