۱۵ عادت تمیز کردن وسایل خانه که باید آنها را کنار بگذارید

آرام مرادی
  0
اشتراک این پست:
همه ما به دنبال راه‌هایی برای سریع‌تر و آسان‌تر کردن روند تمیز کردن وسایل خانه هستیم. باور کنید یا نه، اما بعضی اوقات استفاده از راه‌های میانبری در واقع باعث می‌شود کار سخت‌تر و روند کار طولانی‌تر شود و در نهایت منجر به بروز اشتباهاتی در تمیز کردن وسایل خانه می‌شود. شما و خانواده شما ممکن است حتی برخی عادت‌های بد در کارهای مربوط به تمیز کاری خانه داشته باشید که مانع از توانایی شما در انجام بهتر کارها می‌شود (حتی ممکن است به خانه شما آسیب برسانند!). حتی در مواقع اسباب کشی این عادت‌ها روند کار را عقب می‌اندازد.

وقت آن است که شروع به کنار گذاشتن این عادات کنید، تا بتوانید سریع‌تر به تمیزکاری خانه خود برسید. در این مقاله یک راه آسان برای شروع وجود دارد: هر هفته یک یا دو عادت بد تمیز کردن خانه را انتخاب کنید تا روی آنها کار کنید و آنها را تغییر دهید. به زودی یک خانه تمیزتر و وقت آزادتری برای کارهایی دیگر خواهید داشت!

اجازه می‌دهید تا درهم و برهمی کاغذها روی میز کار روی هم انباشته شود
حتی با پرداخت صورتحساب به صورت آنلاین و بانک‌داری آنلاین، هنوز کوهی از کاغذ وجود دارد که در خانه‌های ما تمام شدنی نیستند. مجلات، روزنامه‌ها، مقالات مدرسه و پروژه‌ها، وسایلی هستند که تمایل به جمع کردن آنها داریم. اجازه ندهید این اتفاق بیفتد.

مکانی را در نزدیکی ورودی خانه برای کلیه نامه‌ها، نشریات و کاغذها تعیین کنید و یک دستگاه خردکن یا سطل بازیافت را نزدیک آن بگذارید. حداقل یک بار در هفته اقدامات مورد نیاز برای از بین بردن آنها یا مرتب سازی آنها را انجام دهید.

اوراق مهم را، مانند رسید مالیاتی را در جایی مطمین قرار دهید. از نقاشی‌های کودک خود عکس بگیرید و یا آنها را قاب کنید. مجلات را با آسایشگاه‌های نگهداری سالمندان و مدارس به اشتراک بگذارید، یا مقالات را بصورت آنلاین بخوانید.

حوله‌ها و پرده‌های دوش را خیس داخل حمام رها کنید
آیا می‌خواهید زمان کم‌تری برای شستن حوله‌ها و از بین بردن کپک از سطوح وان حمام، بگذارید؟ پرده‌های دوش و حوله‌های مرطوب را، روی هم روی زمین حمام رها نکنید.

این یکی از عادت‌های بد در خانه است، که به سادگی می‌توان آن را ترک کرد. با بستن پرده دوش بعد از هر بار استفاده، سریع‌تر خشک می‌شود و رشد کپک بر روی آن را قطع می‌کنید. با آویزان کردن حوله‌های مرطوب برای خشک شدن، می‌توانید چندین باز دیگر از آن بدون شستن دوباره استفاده کنید و بار لباسشویی را سبک‌تر کنید.

استفاده بیش از حد از محصولات تمیز کننده

اگر کمی ماده تمیز کننده خوب کار می‌کند، آنگاه مقدار زیادی از آن بهتر و سریع‌تر کار می‌کند؟ آیا این درست است؟ به هیچ عنوان چنین چیزی درست نیست.

استفاده بیش از حد از مواد تمیز کننده یا لباس‌شویی، می‌تواند ضرر بیشتری نسبت به فایده آن داشته باشد. اگر اضافی مواد تمیز کننده به درستی پاک نشود، باقیمانده آنها به یک آهن ربا تبدیل می‌شوند که خاک را به دام می‌اندازد. به همین دلیل باید دستورالعمل‌ها را بر روی جعبه مواد بخوانید و همیشه از مقدار توصیه شده یا حتی اندکی کم‌تر برای تمیز کردن خانه، استفاده کنید. استفاده بیشتر از حد معمول از مواد شوینده، هدر دادن وقت و هزینه برای محصول اضافی و آب برای شستشوی آن است.

تمیز کردن با ابزارهای کثیف
چگونه می‌توانید هنگام تمیز کردن خانه از ابزارهای کثیف استفاده کنید و منتظر دیدن نتیجه عالی باشید؟ اگر ماشین لباس‌شویی شما به‌وسیله باکتری‌ها آلوده شده باشد، لباس‌های شما هنگام شستشو بوی بد خواهند گرفت. اگر جارو یا فیلتر آن از گرد و غبار پر شده باشد، دیگر جمع کردن گرد و خاک از روی زمین و فرش‌ها به‌وسیله این وسیله، شدنی نخواهد بود. یک اسکاچ یا اسفنج کثیف به سادگی خاک و باکتری بیشتری در خود نگهداری خواهد کرد.

برای تمیز کردن وسایل خود زمان بگذارید و بعد از هر بار استفاده با تمیز کردن کامل یا شستن در آب داغ و اضافه کردن ماده ضد عفونی کننده به ابزارها، آنها را تمیز نگه دارید. به صورت دوره‌ای، آنها را با ابزارهای جدید تعویض کنید.

برای تمیز کردن کامل حمام از یک پاک کننده دارای خاصیت ضد عفونی کننده استفاده کنید
دستمال مرطوب ضد عفونی کننده و یکبار مصرف، برای پاک کردن سریع سینک ظرف‌شویی بسیار مناسب است. اما آن دستمال مربع کوچک به سختی حاوی مواد ضد عفونی کننده کافی برای تمیز کردن کل حمام است. با یک دستمال ساده و با تمیز کردن توالت فرهنگی و دستگیره‌ها، خصوصیات ضد عفونی کننده دستمال از بین رفته و شما به سادگی باکتری‌ها را از یک سطح به سطح دیگر پخش می‌کنید.

برای گرفتن نتیجه بهتر، بهتر است دستمالی که از آن برای تمیز کردن استفاده می‌کنید به اندازه‌ای به مواد ضدعفونی کننده آغشته کنید تا سطح مواردی که تمیز می‌کنید، حداقل به مدت چهار دقیقه از ماده ضدعفونی کننده مرطوب بماند. برای تمیز کردن کامل از چند دستمال مرطوب یا یک پارچه تمیز و ضد عفونی کننده و محلول آب کافی، استفاده کنید.

ترک ظروف کثیف در سینک

چقدر زمان از گذاشتن لیوان‌های کثیف داخل سینک ظرف‌شویی می‌گذرد؟ جکع شدن ظروف کثیف در سینک، محل مناسبی برای پرورش باکتری‌ها و محلی مناسب برای جمع شدن حشرات گرسنه است.

به همه افراد خانه آموزش دهید، تا ظروف را داخل ماشین ظرف‌شویی بگذارند یا فوراً آنها را بشویند.

پوشیدن کفش‌های بیرون در خانه
صرف چند ثانیه برای برداشتن کفش‌های خود در هر بار وارد شدن به خانه از بیرون، باعث خلاص شدن از ساعت‌ها جارو کردن برای خلاص شدن از گرد و غبار و کثیفی خواهد شد. ناگفته نماند که با این کار باکتری‌ها و میکروب‌هایی را بیرون از محیط خانه باقی خواهید گذاشت.

چه ورودی خانه شما از مسیر حیاط باشد و یا مستقیم پا به خانه بگذارید، گذاشتن یک صندلی جلوی در باعث می‌شود که راحت‌تر بتوانید کفش را از پاهای خود در بیاورید. برای جمع و مرتب کردن کفش‌های هر یک از اعضای خانواده، یک جا کفشی نزدیک در ورودی قرار دهید.

نگهداری نادرست محصولات تمیز کننده در جای نامناسب
آیا نیمی از زمان تمیز کردن خانه را، صرف پیدا کردن مواد شوینده و تمیز کننده می‌کنید؟ این یک عادت بد است که به راحتی قابل تغییر است.

وسایل شوینده مورد نیاز هر منطقه از خانه را با هم جمع کنید و آنها را در نزدیکی آن منطقه نگهداری کنید. پاک کننده‌های حمام را می‌توان در یک جعبه پلاستیکی کوچک قرار داد و در قفسه یا زیر سینک داخل حمام قرار داد. در صورت داشتن دو حمام و بیشتر، می‌توانید این کار را برای حمام‌های دیگر تکرار کنید.

محصولات و ابزارهای تمیز کردن گرد و غبار و تمیز کردن مبلمان پاسیو و داخل منزل را در جایی قرار دهید تا خیلی سریع به آنها دسترسی داشته باشید. البته همه محصولات لباس‌‌شویی، باید به درستی و منظم در کنار لباس‌شویی یا در اتاق لباسشویی نگهداری شوند.

احتکار مواد غذایی در یخچال و فریزر

اگر می‌دانید خانواده شما از غذای مانده متنفر هستند، پس چرا زحمت احتکار آنها در یخچال را قبول می‌کنید؟ اگر قصد استفاده از غذای مانده را ندارید، تنها کاری که باید بکنید این است که آن را دور بریزید. نگهداری نادرست مواد غذایی باعث رشد قارچ و باکتری می‌شود و تمیز کردن یخچال را، کاری بسیار سخت تبدیل می‌کند.

نامرتب رها کردن تخت‌خواب
حتی اگر بقیه اتاق خواب مرتب و تمیز باشد، نامرتب بودن تخت خواب باعث می‌شود آن اتاق کثیف به نظر برسد. مرتب کردن تخت‌خواب هر روز صبح عادت خوبی است که باعث می‌شود تا بقیه اتاق (و شاید کل خانه) سامان یافته به نظر برسد.

با انتخاب تخت‌خوابی که به راحتی مرتب می‌شود، کار را برای مرتب کردن ساده کنید. مرتب کردن یک روتختی ساده همراه با یک بالشتک، بسیار راحت‌تر از یک اتاق خواب با کوسن‌های بسیار است.

نخواندن دستورالعمل‌ها
آیا تاکنون مجبور شده‌اید، کار تمیز کردن را مانند تمیز کردن کف‌های صابون از کاشی را دوباره انجام دهید، زیرا پاک کننده‌ای که استفاده کردید به درستی کار نمی‌کند؟ شاید این به این خاطر است که شما دستورالعمل‌ها را نخوانده‌اید.

بیشتر پاک کننده‌ها فوراً عکس العمل نشان نمی‌دهند و به کمی زمان نیاز دارند تا بتوانند کثیفی را تجزیه کنند و آن را از روی سطح کثیف بلند کنند، تا به راحتی از بین بروند یا آبکشی شوند. ۳۰ ثانیه از وقت خود را برای خواندن دستورالعمل‌های مواد شوینده صرف کنید، تا از ۳۰ دقیقه شستشوی اضافی خودداری کنید.

استفاده از پاک کننده‌های خشن
درست مانند استفاده بیش از حد از مواد شوینده و پاک کننده، استفاده از پاک کننده‌ای که خیلی خشن باشد نیز، اشتباه است و می‌تواند یک عادت بد باشد. با استفاده از شوینده‌های خیلی قوی و خشن برای خود، خانواده خود و حیوانات خانگی خطر درست می‌کنید و استفاده از این نوع مواد بیشتر از اینکه فایده داشته باشند، ضرر دارند.

مثال خوب برای این مواد آب ژاول یا وایتکس است است. در حالی که این مایع ضد عفونی کننده خوبی است، اما پاک کننده خوبی برای جرم و خاک نیست و بخار آن می‌تواند سمی باشد. همیشه از ملایم‌ترین محصولات تمیز کننده برای گرفتن نتیجه در تمیز کردن خانه، استفاده کنید.

گردگیری پایانی هنگام کار کردن

قبل از جارو زدن، با گردگیری در زمان صرفه جویی کنید. وقتی قرار است خانه را جارو کنید، گرد و غبار بعد از گردگیری روی زمین ریخته شود و بعد جارو می‌شود.

به یاد دارید که چگونه یک ماده ضد عفونی کننده نمی‌تواند کل حمام را تمیز کند؟ همین مورد برای یک گرد و غبار نیز صدق می‌کند. اگر یک دور تمام وسایل را گردگیری کردید، باید آن دستمال که رنگ آن به رنگ خاکستری تبدیل شده است را کنار بگذارید و یک دور نیز با یک دستمال تمیز، دوباره وسایل را گردگیری کنید.

کامل نکردن تمام وظایف
برای همه ما ممکن است پیش بیاید که در انجام کارهای مربوط به تمیز کاری، وقفه داشته باشیم، اما سعی کنید کار را به یک باره انجام دهید. اگر میز اتو را بیرون آورده‌اید تا لباس‌ها را اتو کنید، تا زمانی که اتو کردن تمام نشده است، کار را برای چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی متوقف نکنید.

اگر فقط ۱۵ دقیقه برای تمیز کردن زمان دارید، با از بین بردن درهم و برهمی و قرار دادن وسایل در جای مناسب آنها شروع کنید. سپس اگر کار اصلی را به پایان رساندید، می‌توانید بعداً به تمیزکاری برگردید تا نظافت را عمیق‌تر انجام دهید.

منتظر می‌مانید تا کارهای مربوط به تمیز کاری روی هم انباشته شود
کنار گذاشتن کارهای مربوط به تمیز کردن خانه و صبر کردن تا زمانی که تمام کارها روی هم انباشته شود، یکی از سخت‌ترین عادت‌های بد است که ترک آن بسیار سخت است. اکثر ما نمی‌توانیم با یک فاجعه روبرو شویم و تا حد امکان از آن جلوگیری کنیم.

اما اگر شما و خانواده‌تان هر روز کمی تمیز کاری انجام دهید، مانند پر کردن و خالی کردن ظروف داخل ماشین ظرف‌شویی، لباس‌های داخل ماشین لباس‌شویی، و مرتب کردن اتاق‌ها، پس تمیز کردن کل خانه چندان کار سختی نخواهد بود.

0 نظرها

Top