نکاتی درباره مراقبت از گیاهان در فصل زمستان

آرام مرادی
  0
اشتراک این پست:
مراقبت از گیاهان در زمستان، چه گیاهانی که در تمام سال در آپارتمان نگهداری می‌شوند و چه گیاهانی که در زمستان آنها را به داخل آپارتمان منتقل می‌کنید، با چالش‌های بسیاری روبرو هستند. دما که در روز گرم است و هنگام عصر رو به سری می‌رود، هوای خشک، روزهای کوتاه و نور محدود که با آمدن زمستان با آن مواجه می‌شویم، همگی چالش‌هایی هستند که کم‌ترین شرایط ایده‌آل برای رشد و نگهداری گیاهان هستند.

روالی برای آب دهی به گیاهان تنظیم کنید

ممکن این مورد خیلی به آن چیزی که شما از آب دهی به گیاهان انتظار دارید نزدیک نباشد، اما گیاهان آپارتمانی در زمستان به آب کمتری نیاز دارند. با این حال، هوای زمستان خشک‌تر است و گیاهان در هوای سرد سرعت رشد کمتری را تجربه می‌کنند. حتی برخی از گیاهان در زمستان کاملا به خواب زمستانی می‌روند. اما برای مرطوب نگه داشتن آنها، میزان آب کمتری نیاز است و استفاده از بیش از حد آن باعث پوسیدگی ریشه آنها می‌شود.

خاک رویی گیاهان به سرعت خشک می‌شود، اما این نشانه‌ی خوبی برای اثبات این موضوع نیست که گیاه به آب احتیاج دارد. انگشت یا یک سیخ چوبی را به داخل خاک فرو کنید و میزان خشکی و رطوبت خاک داخلی را برای تشنگی گیاه، بررسی کنید. همچنین سعی کنید از آبی که دمای آن تقریباً برابر با دمای هوا است، استفاده کنید تا از شوک شدن ریشه‌های گیاه جلوگیری کنید.

در حالی که بیشتر گیاهان در طول زمستان به آب کمتری احتیاج دارند، اما نگذارید برگ‌های گیاهان بریزند و خشک شوند و بعد به آنها آب دهید. به خاطر داشته باشید که گیاهان مختلف نیازهای مختلف آبی دارند، که این میزان در زمستان و تابستان متفاوت است. کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها تحمل زیادی در برابر کمبود آب و خشکی دارند و ممکن است به هیچ وجه احتیاج به آبیاری در زمستان نداشته باشند.

رطوبت را افزایش دهید

میزان رطوبت کم، یکی از بزرگ‌ترین کمبودهایی است که در طول زمستان باید برای گیاهان برطرف شود. میزان رطوبت در خانه‌های گرم، می‌تواند در زمستان ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یابد و میزان رطوبت برای گیاهان در دمای زمستان باید نزدیک به ۵۰ درصد باشد. اگر در خانه خود دستگاه بخور دارید، گیاهان خود را به جایی منتقل کنید که از رطوبت آن بهره‌مند شوند. اگر دستگاه بخور ندارید، لازم است که به روش‌های دیگر سطح رطوبت را بالا ببرید.

با جمع کردن گیاهان خود در یک نقطه، شروع کنید. گیاهان به طور طبیعی آب و رطوبت را از طریق برگ‌های خود بیرون می‌دهند و با هم به اشتراک می‌گذارند، بنابراین جمع کردن آنها در یک نقطه و در کنار هم باعث می‌شود ک از رطوبتی که خود گیاهان تولید می‌کنند، به خوبی استفاده کنند. اگر در حمام یا آشپزخانه خود فضا دارید، این نقطه بهترین مکان برای جمع کردن گیاهان در کنار هم است، به غیر از خاصیت مرطوب کنندگی فضا در این دو منطقه از خانه، بیشترین رطوبت از دوش آب داغ و آب در حال جوشیدن نیز در این منطقه خواهید داشت.

گزینه خوب دیگر، ترفند قدیمی قرار دادن گیاهان در ظرف آب یا در نزدیکی آن است. فقط نگذارید گیاهان در آب فرو بروند. با قرار دادن سنگ در آب (بالاتر از سطح آب) و قرار دادن گلدان‌ها بر روی سنگ‌ها، برای گلدان‌های خود یک جزیره کوچک با میزان رطوبت مناسب درست کنید.

انجام اعمال بالا برای درست کردن رطوبت برای گیاهان، باعث می‌شود حس خوبی از باغبانی برای گیاهان خود داشته باشید. ممکن است فکر کنید که به گیاهان خود تسکین می‌دهید، اما اینها تنها یک راه موقت برای تولید رطوبت است.

باید واقعاً چندین بار در روز رطوبت ایجاد کنید تا در واقع فایده‌ای حاصل شود، زیرا گرما رطوبت را به سرعت تبخیر می‌کند. اگر چند گیاهان دارید و فکر می‌کنید در مورد ایجاد رطوبت برای آن بسیار مفید عمل می‌کنید، باید بارها و بارها این کارها را امتحان کنید. ایجاد رطوبت مداوم برای گیاهان آپارتمانی سخت است.

در طول تابستان‌های مرطوب، درست کردن رطوبت و همچنین آب دهی بسیار می‌تواند باعث بروز مشکلات قارچی در گیاه شود. این نباید در زمستان مشکلی ایجاد کند. با شروع سرما، در هوا رطوبت کم‌تری وجود دارد و حتی کم‌تر نیز می‌شود.

به دما توجه کنید

بیشتر گیاهان مانند مردم، در روز در دمای بین ۶۵ تا ۷۵ درجه فارنهایت راحت هستند. دمای شب نیز، دمای بالاتر از ۵۰ درجه فارنهایت برای گیاهان مناسب است. برای تأمین دمای مناسب برای گیاهان خود، آنها را از منابع سرما و گرما مانند رادیاتورها، اجاق‌ها، شومینه و وسایل الکترونیکی دور نگه دارید. نوسانات طولانی مدت دمای گرم و سرد، می‌تواند به آسانی گیاهان را از بین ببرد.

به دنبال نور خورشید باشید

تابش نور خورشید نه تنها در زمستان کم‌تر است، بلکه در زوایای کم‌تری می‌توان تابش نور را دید. شاید نیاز باشد که بهترین گیاهان آپارتمانی خود را به یک مکان روشن‌تر منتقل کنید و یا حتی نور اضافی برای گیاهان اضافه کنید. یک نقطه خوب برای داشتن نور کافی، می‌تواند یک پنجره جنوبی یا غربی باشد که تمام روز آفتابی است. فقط آنها را به پنجره‌ای که سرما را منتقل می‌کند نزدیک نکنید.

گلدان‌ها را هنگامی که به آنها آب می‌دهید، بچرخانید تا تمام زوایای گیاه آفتاب بگیرند و گیاه به طور یکنواخت رشد کند، نه اینکه گیاه خود دست به کار شود و خود را به سمت نور بکشاند.

نحوه تعیین سطح نور خورشید برای گیاهان
نور زیاد یا خیلی کم، می‌تواند به سرعت گیاه را تحت تأثیر قرار دهد، که باعث می‌شود آنها بیشتر در معرض بیماری، آفات و مرگ زودرس قرار بگیرند. خوشبختانه، اطلاعات زیادی درباره ترجیحات نوری بیشتر گیاهان در دسترس همگان است. با این وجود، یافتن نور مناسب برای گیاه می‌تواند با آزمون و خطایی همراه باشد، بنابراین باید از نزدیک آن را رصد کنید.

معمولاً تعیین میزان نور خورشید در حیاط خانه، بر خلاف داخل خانه بسیار ساده‌تر است. در فضای باز شما به وضوح می‌توانید ببینید که چه مقدار از روز سایه است و چه مقدار نور خورشید، مستقیماً در حیاط وجود دارد. تابش نور خورشید داخل خانه، کمی ضعیف‌تر است. برای فهمیدن اینکه گیاه آپارتمانی شما از میزان نور در خانه رضایت دارد، باید در مورد میزان نور در خانه خود بیشتر بدانید.

تعیین میزان روشنایی گیاه در محیط داخلی آپارتمان

سه نوع اصلی از نورپردازی گیاهان در داخل آپارتمان وجود دارد که به شرح زیر است:
نور مستقیم: نور مناسب برای گیاهان آپارتمانی، نور پنجره رو به آفتاب جنوبی یا غربی است که گیاهان از آن تابش نور مستقیم را دریافت می‌کنند. گیاهان داخل آپارتمان باید هر روز حداقل پنج تا شش ساعت از نور خورشید، ترجیحاً بیشتر، نور مستقیم دریافت کنند. این کار در طول زمستان دشوار است، اما می‌توانید با جابجا کردن گیاهان و بردن آنها نزدیک به پنجره این کار را عملی کنید. با این حال توجه داشته باشید که بیشتر گیاهانی که به نور مستقیم احتیاج دارند، قادر نخواهند بود سرمای پنجره‌ای که درز باز دارد را، تحمل کنند.
نور غیرمستقیم: نور غیرمستقیم را می‌توانید در مکان‌هایی از خانه با یک پنجره شرقی یا فضای داخلی اتاق که نور کامل را از یک پنجره غربی دریافت می‌کند، به گیاه خود بدهید.
کم نور: بسیاری از اتاق‌ها به خصوص در زمستان از کمبود نور برخوردار هستند. اتاق‌هایی با پنجره‌های شمالی یا نیمه سایه دار، به عنوان فضایی با نور کم برای گیاهان محسوب می‌شوند. اگر به راحتی نمی‌توانید در گوشه‌ای از خانه خود روزنامه بخوانید، احتمالاً آن نقطه از خانه‌ی شما کم نور است.
کود دهی گیاهان را کم‌تر کنید
از آنجایی که گیاهان در زمستان رشد کم‌تری دارند، دیگر نیازی به کود ندارند. تغذیه گیاهان در زمستان با کود فقط چرخه طبیعی آنها را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد، بنابراین کوددهی را به اوایل بهار منتقل کنید. هنگامی که شروع به دیدن نشانه‌هایی از رشد و تغییر در گیاه کردید، یا دیدید که رنگ سبز برگ‌های گیاهان زنده و شاداب‌تر شده، کوددهی را از سر بگیرید و تقویت آنها برای فصل رشد را شروع کنید.

تمام موارد مورد نیاز برای نگهداری گیاه آپارتمانی خود در زمستان را مهیا کنید، تا بتوانید شاهد بزرگ شدن و برگ دادن آنها در بهار باشید؛ اما به یاد داشته باشید که در مهربانی با گیاهان زیاده روی نکنید، تا باعث از بین بردن آنها نشوید.

مراقب علایم اولیه خطر برای گیاهان باشید، حتی در زمستان نیز آفات می‌توانند باعث از بین رفتن آنها شوند. برای قلمه زدن و عوض کردن گلدان آنها تا فصل رشد آنها صبر کنید. زمستان را به عنوان یک فصل برای استراحت گیاهان آپارتمانی خود در نظر بگیرید و بگذارید آنها خوب استراحت کنند.

0 نظرها

Top