چگونه جوهر را از چرم و پارچه پاک کنیم؟

آرام مرادی
  0
اشتراک این پست:
ممکن است برای شما هم پیش بیاید که خودکار یا روان نویسی که در جیب دارید جوهر به لباس‌تان پس بدهد، اما کاری که در این مواقع باید انجام دهید این است که ناامید نشوید. در صورت یادگیری روش درست، بسیاری از لکه‌های جوهر قابل پاک کردن هستند. اگر لکه‌های جوهر را قبل از قرار دادن لباس در لباس‌شویی از روی پارچه پاک کنید، شانس بیشتری برای نجات آن خواهید داشت. با چک کردن لباس‌ها برای لکه قبل از قرار دادن آنها در لباس‌شویی شروع کنید. ممکن است روی لباس‌ها لکه‌هایی باشد که از چشمان شما مخفی بمانند و در صورت انداختن آنها در لباس‌شویی با فاجعه‌ای بزرگ روبه‌رو خواهید شد.

از بین بردن لکه‌های جوهر از روی چرم
قبل از شروع کار برای پاک کردن لکه جوهر روی چرم، ابتدا مشخص کنید که چه نوع چرم و چه نوع جوهری با هم درگیر هستند

انواع چرم

چرم جیر: برای پاک کردن جوهر از روی چرم جیر، آن را نزد شخصی ببرید که در زمینه پاک کردن جوهر از روی لباس‌های چرم جیر تخصص دارد و حرفه‌ای است.

چرم صاف و نرم: برای پاک کردن لکه جوهر از روی چرم صاف، این کار را از یک نقطه کوچک و با احتیاط شروع کنید. اگر لباس یا اکسسوری شما بسیار گران قیمت است و ترس این را دارید که به آن صدمه بزنید، آن را نزد شخصی حرفه‌ای در این زمینه ببرید.

چرم مصنوعی: شما با مشاهده لکه جوهر روی این نوع چرم، می‌توانید بلافاصله پاک کردن را شروع کنید.

انواع جوهر
جوهر خودکار: برای پاک کردن این نوع جوهر روش ارایه شده را ادامه دهید.

جوهر ماژیک: برای پاک کردن این نوع جوهر روش ارایه شده را ادامه دهید.

جوهر ماژیک دایمی: برای پاک کردن این نوع لکه از روی لباس باید لباس را به رنگی در بیاورید که در طیف رنگ جوهر باشد. جوهر دایمی را نمی‌توان بدون اینکه خسارت زیادی به لباس وارد کنید، از روی چرم پاک کنید. پاک کننده‌های حرفه‌ای چرم یا مغازه‌های تعمیر کفش می‌توانند چرم را از این نوع جوهر پاک کنند.

روش تمیز کردن لکه جوهر از روی لباس
ایزوپروپیل الکل، بهترین نتیجه را برای از بین بردن لکه‌های جوهر از روی چرم در خانه را می‌دهد. لکه‌های جوهر تازه بسیار راحت‌تر از بین می‌روند و معمولاً به راحتی پاک می‌شوند، در حالی که لکه‌های جوهر قدیمی‌تر ممکن است نیاز به انجام مکرر روش‌های پاک کردن جوهر داشته باشند. چرم متخلخل است و لکه می‌تواند به عمق آن نفوذ کند.

با مرطوب کردن یک پارچه پنبه‌ای سفید یا پارچه گردگیری با الکل شروع کنید. از پارچه رنگی استفاده نکنید زیرا می‌تواند رنگ را به چرم منتقل کند. از بیرون لکه به سمت وسط آن با ضربه زدن روی پارچه کار را شروع کنید. محل کار را کوچک نگه دارید تا جوهر را به منطقه‌ای بزرگ‌تر پخش نکنید.

باید بتوانید منتقل شدن جوهر از روی لباس به پارچه سفید را به چشم ببینید. یک پارچه تمیز دیگر را از الکل مرطوب کنید و دوباره این کار را انجام دهید تا از پخش شدن لکه با پارچه قبلی جلوگیری کنید. از لک کردن دیگر نقاط لباس تا پاک شدن کامل لکه، جلوگیری کنید. ضربه زدن به لباس را به سختی و محکم انجام ندهید، زیرا با این کار رنگ و لایه‌ای از چرم را از بین خواهید برد. برای پاک کردن جوهر همچنین می‌توانید از مواد پاک کننده‌ی مخصوص نیز استفاده کنید.

اجازه دهید لباس چرم پس از پاک کردن لکه، خشک شود. پس از جدا شدن جوهر، لباس را به نرم کننده چرم آغشته کنید تا به ماندگاری و نرم شدن آن کمک کنید.

قصه‌های قدیمی
شاید شما در مورد استفاده از اسپری مو، مایع ظرف‌شویی، پودر لباس‌شویی، مایونز و دیگر پاک کننده‌ها برای از بین بردن لکه جوهر از روی چرم شنیده باشید. بله، شخصی با استفاده از این روش‌ها در جایی موفق بوده است اما این روش‌ها برای بقیه توصیه نمی‌شوند. پاک کننده‌ها احتمالاً جوهر را از بین می‌برند اما همراه با جوهر لایه‌ای از چرم را نیز از بین می‌برند، بنابراین باید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید روی لباس خود لکه داشته باشید یا آن را همیشه با سوراخ ببینید.

شاید بهترین این دسته از روش‌ها استفاده از اسپری مو باشد زیرا حاوی الکل زیاد است، اما سایر مواد موجود در اسپری مو باعث ایجاد لکه‌های دیگر و سایر مشکلات می‌شود. از اسپری مو فقط در مواقع اضطراری روی لکه تازه جوهر استفاده کنید.

لکه جوهر خودکار

خودکار به عنوان یکی از لوازم اصلی در بیشتر‌ خانه‌ها و دفاتر کار است و به ندرت به اندازه قلم‌های قدیمی باعث به وجود آمدن لکه روی لباس می‌شوند. با این حال، گاهی اوقات این اتفاق می‌افتد. بنابراین چگونه می‌توان لکه جوهر خودکار را از روی لباس پاک کرد؟

ابتدا کار را با گوشه‌ی کوچکی از لباس آغاز کنید که مطمین شوید لباس در اثر زدن الکل به آن آسیب نمی‌بیند یا تغییر رنگ نمی‌دهد. این تست را روی یک درز داخلی یا یک تکه کوچک که غیر قابل مشاهده است انجام دهید. اگر تست موفقیت آمیز بود از بیرون از لکه الکل را بر روی پارچه بزنید تا به نقطه وسط آن برسید. به دلیل جذب جوهر به الکل و پارچه سفید، برای جلوگیری از پخش شدن مجدد جوهر، مدام پارچه را عوض کنید.

اگر اثری از جوهر بر روی لباس باقی ماند، یک محلول سفید کننده بر پایه اکسیژن (OxiClean ، Clorox 2 ، Country Save Bleach یا Purex 2 Color Safe Bleach) و آب سرد را با هم مخلوط کنید. دستورالعمل‌های روی بسته محلول سفید کننده را دنبال کنید تا از میزان استفاده از آن در هر گالن آب مطمین شوید و مصرف کنید. لباس را کاملاً داخل این محلول قرار دهید و بگذارید حداقل هشت ساعت داخل آن خیس بخورد.

لکه را بررسی کنید. اگر از بین رفته باشد، طبق معمول آن را بشویید. اگر اثری از لکه باقی مانده است، یک محلول جدید درست کنید و همان کار قبل را دوباره تکرار کنید. برای از بین بردن لکه ممکن است چندین بار این کار را انجام دهید و لباس را داخل محلول آب و سفیدکننده قرار دهید، اما در نهایت این روش باید جواب دهد. فقط صبور باشید!

اگر لباس را فقط باید از روش بخار بشویید، لکه را به خشک شویی‌های حرفه‌ای نشان داده و کار از بین بردن را به آنها بسپارید. اگر در خانه وسایل و تجهیزات شستشوی بخار را دارید، حتما قبل از قرار دادن لباس در خشک‌شویی، لکه را با پاک کننده از روی سطح پاک کنید.

لکه‌ جوهر ماژیک دایمی

ماژیک دایمی برای زمانی که قصد دارید روی لباس خود نوشته‌ای طراحی کنید بسیار عالی و ماندگار است، اما برای مواقعی که به صورت تصادفی لکه‌ای روی لباس ایجاد کنند، به هیچ عنوان کارآمد نیستند. از بین بردن جوهر ماژیک دایمی معمولاً غیرممکن است (مخصوصاً از روی لباس‌های رنگی) اما روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید آنها را امتحان کنید و ممکن است کار کنند.

ابتدا یک پارچه پنبه‌ای را آغشته به الکل کنید و پارچه را تست کنید تا مطمین شوید الکل به مواد آسیب نمی‌رساند یا تغییر رنگ نمی‌دهد. این تست را روی یک درز داخلی یا یک تکه کوچک که غیر قابل مشاهده است انجام دهید. اگر تست موفقیت آمیز بود از بیرون از لکه الکل را بر روی پارچه بزنید تا به نقطه وسط آن برسید. به دلیل جذب جوهر به الکل و پارچه سفید، برای جلوگیری از پخش شدن مجدد جوهر، مدام پارچه را عوض کنید. سپس طبق دستورالعمل روی لباس آن را بشویید.

اگر اثری از جوهر بر روی لباس باقی ماند، یک محلول سفید کننده بر پایه اکسیژن (OxiClean ، Clorox 2 ، Country Save Bleach یا Purex 2 Color Safe Bleach) و آب سرد را با هم مخلوط کنید. دستورالعمل‌های روی بسته محلول سفید کننده را دنبال کنید تا از میزان استفاده از آن در هر گالن آب مطمین شوید و مصرف کنید. لباس را کاملاً داخل این محلول قرار دهید و بگذارید حداقل هشت ساعت داخل آن خیس بخورد.

اگر جوهر از روی لباس پاک نشد، به فکر تیره کردن رنگ لباس باشید، از وسایل تزییناتی مانند وصله لباس، روبان یا دکمه برای روی لکه استفاده کنید و به کودک خود اجازه دهید تا از لباس برای طراحی استفاده کند و یا برای رنگ کردن آن را بپوشد تا لباس‌های دیگرش رنگی نشوند.

بسیاری از افراد با همچنین موقعیتی هنگام اسباب کشی مواجه می‌شوند. اگر دیدید این راه‌ها لکه را پاک نکرد از آن لباس به عنوان وسلیه‌ای برای قرار دادن داخل جعبه‌ بسته بندی استفاده کنید و یا آن را به عنوان وسیله‌ای برای تمیز کردن خانه برای اسباب کشی استفاده کنید. تمام این کارها بهتر از دور انداختن لباس است.
اشتراک این پست:

0 نظرها

Top