چگونه رادیاتورهای خانه را خودمان هواگیری کنیم؟

آرام مرادی
  0
اشتراک این پست:
با رسیدن فصل زمستان و سرما، وقت آن رسیده که از سیستم گرمایش مرکزی خود استفاده کنید. اما اگر شما آن طور که باید در خانه احساس گرما نمی‌کنید، احتمالاً وقت آن رسیده است که رادیاتورها را هواگیری کنید.

هنگامی که رادیاتورها هوا را داخل خود نگه می‌دارند، دیگ بخار باید برای گرم کردن خانه خیلی سخت‌تر کار کند. هرچه رادیاتورهای بیشتری در خانه شما دچار این مشکل شوند، مسیله بزر‌گ‌تر می‌شود. هواگیری رادیاتورها هوای محبوس شده داخل رادیاتور را از بین می‌برد و سیستم شما را بسیار با انرژی‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌کند، بنابراین ارزش دارد که زحمت این کار را قبول کنید.

اما بهترین قسمت اینجاست، هواگیری رادیاتورها بسیار سریع و آسان انجام می‌شوند.

چرا نیاز دارید که رادیاتورها را هواگیری کنید؟

یک عارضه طبیعی گرمایش و سرمایش آب، تولید حباب‌های هوا است. در داخل سیستم گرمایش مرکزی خانه شما، جایی برای فرار از این هوای محبوس شده وجود ندارد. حباب‌ها به وجود می‌آیند تا فضاهای بیشتری از هوای به دام افتاده ایجاد کنند که آب را در رادیاتورهای شما جابجا می‌کنند.

از آنجایی که هوا گرما را مانند آب نمی‌تواند هدایت کند، ممکن است متوجه این تکه‌های هوا به صورت لکه‌های سرد روی رادیاتورهای خود شوید. در این مرحله کار سیستم گرمایش مرکزی بیهوده خواهد شد و خانه شما بدون روشن کردن ترموستات به دمای مورد نظر نخواهد رسید.

اگر رادیاتورهای خود را هواگیری نکنید، مشکل بدتر می‌شود. به همین دلیل، گرمای سیستم مرکزی خانه شما حتی اگر درست کار بکند و دما را هم زیاد کنید، خانه را گرم نمی‌کند.

چه موقع باید رادیاتورهای خود را هواگیری کنید؟
با تولید هوا به عنوان یک فرایند طبیعی سیستم گرمایش مرکزی، هواگیری رادیاتورها یک کار خانگی است که باید بطور منظم انجام دهید. برای اینکه انرژی کمتری هدر برود، باید دو بار در سال شوفاژها را هواگیری کنید. اگر از زمان هواگیری آن مطمین نیستید، در رادیاتورهای خود به ویژه در نقطه بالایی هر کدام، تلکه‌های سرد حس می‌کنید. در صورت یافتن این تکه‌ها وقت آن است که رادیاتورهای خود را هواگیری کنید.

مراقبت از سیستم گرمایش مرکزی توسط هواگیری رادیاتورها، خانه شما را گرم و قبض‌ برق شما را در کم ترین حالت ممکن قرار می‌دهد. شما می‌توانید رادیاتورهای خود را در هر زمان از سال هواگیری کنید، اما درست در ابتدای زمستان بهترین زمان است، زیرا با روشن کردن آنها قادر خواهید بود مشکل رادیاتورها را راحت‌تر شناسایی کنید و سپس در ادامه فصل از درست کار کردن آنها لذت ببرید.

در صورت داشتن دیگ بخار، آیا هواگیری رادیاتورها لازم است؟
در صورت داشتن دیگ بخار، می‌توانید خودتان رادیاتور را هواگیری کنید، اما توجه داشته باشید که سیستم‌های گرمایش مرکزی آب بندی شده مانند سیستم‌های دارای دیگ بخار، پس از هواگیری رادیاتورها مجدداً تحت فشار قرار می‌گیرند.

این کار با یک اهرم یا دریچه‌ای که در نزدیکی منبع تغذیه آب دیگ قرار دارد، انجام می‌شود. این روند در دفترچه راهنمای دیگ بخار مفصل نوشته شده است. اگر هیچ دستورالعملی برای آن وجود نداشت، یا با بالا آمدن فشار در دیگ خود آشنا نیستید، باید با یک متخصص تماس بگیرید تا رادیاتورها را هواگیری کند.

بهره‌وری بهتر از انرژی
هواگیری رادیاتورها می‌تواند به شما در صرفه جویی در مصرف انرژی کمک کند، اما فراموش نکنید که ورود به عادات صرفه جویی در مصرف انرژی و انتخاب محصولات کارآمدتر برای خانه خود نیز بسیار مهم است.

برای هواگیری رادیاتورها به چه چیزهایی نیاز دارید؟
یک کلید رادیاتور یا پیچ گوشتی مسطح
بسته به نوع شیرهای موجود برای هواگیری در رادیاتورها، به کلید رادیاتور یا پیچ گوشتی تخت نیاز دارید. بیشتر رادیاتورها با استفاده از کلید رادیاتور هواگیری می‌شوند اما اگر مطمین نیستید، دریچه هواگیری را پیدا کنید. آنها در سمت چپ یا راست رادیاتور در قسمت بالا قرار دارند. دریچه هواگیری روی رادیاتور قدیمی مانند سوراخی با مربعی وسط آن است. در بعضی از رادیاتورهای جدیدتر، شیر هواگیری دارای شیار مستقیم برای یک پیچ گوشتی تخت است.

لباس‌های کهنه
وقتی دریچه هواگیری را باز می‌کنید، فشار داخل سیستم گرمایش مرکزی هوای محبوس شده را بیرون می‌دهد. وقتی هوا خارج شد، از رادیاتور آب به بیرون تراوش می‌کند. برای به حداقل رساندن کثیف کاری ناشی از نشت آب، باید پارچه قدیمی را بر روی دریچه هواگیری فشار دهید. خوب است که پارچه‌های بیشتری را در زیر آن قرار دهید تا هرگونه نشت آب از زیر رادیاتور را جذب خود کند.

چگونه رادیاتورها را هواگیری کنید؟
حال که کلید رادیاتور و پارچه‌های کهنه خود را آماده کرده‌اید، مرحله بعد چیست؟ بیایید دریابیم که چگونه رادیاتور را هواگیری کنیم:

مرحله ۱: روشن کردن رادیاتور

رادیاتورها نباید هنگام هواگیری روشن باشد، اما قبل از شروع به کار به روشن کردن آنها نیاز دارید. وقتی به اندازه کافی از روشن کردن آنها گذشت و رادیاتورها گرم شدند، هر کدام را برای تکه‌های سرد بررسی کنید. در مورد نقاط سرد توجه داشته باشید، زیرا این مواردی است که باید هواگیری کنید.

مرحله ۲: رادیاتورها را ببندید

سیستم برای هواگیری رادیاتورها نیاز به آب گرم در آن دارد، بنابراین گرمایش را کاملاً خاموش کنید و منتظر شوید تا رادیاتورها کمی خنک شوند. حدود ۲۰ دقیقه باید عالی باشد، در این مدت زمان می‌توانید بنشینید و یک فنجان چای به همراه بیسکویت نوش جان کنید.

مرحله ۳: منطقه دور رادیاتور را با لباس‌های کهنه آماده کنید

پارچه‌های قدیمی یا لباس‌های کهنه را در زیر دریچه هواگیری قرار دهید، تا از هرگونه نشت آب و کثیف کاری جلوگیری کنید.

مرحله ۴: دریچه هواگیری را باز کنید

کلید رادیاتور را در شیر هواگیری قرار داده و یک دستمال را در کنار دریچه با دست دیگر خود نگه دارید. کلید را به طور خلاف جهت عقربه‌های ساعت در حدود نیم چرخش بچرخانید، تا هوا از دریچه خارج شود.

مرحله ۵: صبر کنید تا آب داخل رادیاتور خارج شود

وقتی آب از شیر هواگیری خارج شد، تمام هوا از داخل رادیاتور بیرون می‌آید. کلید رادیاتور را در حدود نیم چرخش در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا دریچه هواگیری بسته شود. مراقب باشید که بیش از حد به آن فشار وارد نکنید، زیرا این باعث آسیب رسیدن به دریچه می‌شود.

مرحله ۶: هرگونه قطره کثیفی را از روی رادیاتور پاک کنید

اگر آب در اطراف دریچه باقی مانده است یا از رادیاتور ریزش کرده است، آن را با یک پارچه خشک پاک کنید تا از زنگ زدگی جلوگیری کنید.

مراحل ۳ تا ۶ را برای همه رادیاتورهایی که دارای تکه‌های سرد هستند، تکرار کنید.

با انجام این مراحل به تنهایی توانستید رادیاتور خود را هواگیری کنید. دیدید که کار آسان و بدون دردسری بود. اما باز هم برای انجام این کار اگر دیدید توانایی انجامش را ندارید با متخصص آن تماس بگیرید.
اشتراک این پست:

0 نظرها

Top